Alles een beetje anders.. - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Susanne Geerts - WaarBenJij.nu Alles een beetje anders.. - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Susanne Geerts - WaarBenJij.nu

Alles een beetje anders..

Door: Susanne Geerts

Blijf op de hoogte en volg Susanne

01 Maart 2014 | Nederland, Meppel

Inmiddels zijn we hier alweer twee weken en het leven hier begint al wat meer te wennen. De eerste drie dagen hebben we meegekeken met operaties. Hierbij was een Nederlandse chirurg voor een week aan het werk en kon dus mooi het een en ander uitleggen! We hebben bijvoorbeeld een operatie gezien waarbij de voet van een jongen er half aflag, omdat de mijn waar hij werkte instortte. Hij heeft nog een week met deze voet moeten ‘lopen’, voordat er ergens een dokter was die hem kon helpen. Een jongetje van 14 met een grote tumor in het onderbeen. Hiervan werd een biopsie genomen en opgestuurd naar een patholoog. Echter duurt dit hier een maand voordat de uitslag bekend is. In Nederland kan dit in twee dagen. Vaak wordt er dan vast geamputeerd en daarnaast nog een jonge jongen waarvan de hand er bijna helemaal aflag, nadat hij zich gesneden had met een kapmes. Bizar!

We hebben deze week ook ons Rooster gekregen voor de komende tijd, maar hier klopte niet heel veel van.. Jacolien moest bijvoorbeeld op twee plekken tegelijk zijn, ging achteruit in de tijd en kreeg gezellig twee weken vakantie tussendoor!
De volgende dag voor onze rondleiding waren wij als Dutchies netjes stipt acht uur aanwezig. Gelijk maar een uur lopen wachten.. Dat is Afrika, tijd is er niet.

Die week zijn we ook naar Sunyani gereden met de taxi om naar de markt te gaan. Dit is zo’n 40 minuten hier vandaan. De terugweg was ook weer een verhaal apart. Taxi gevonden die ons wel wilde brengen, maar er halverwege toch achterkwam dat hij de weg niet wist. Moesten we weer helemaal terug naar Sunyani voor een andere taxi.

Zondag zijn we naar de kerkdienst geweest! Deze begint om zeven uur ’s ochtends en gaat wel iets anders dan in Nederland. Tijdens de collecte gaat iedereen swingend naar voren om gaven te geven. Aan het eind moesten wij ook nog even naar voren komen om ons voor te stellen..

Verder heb ik er nu een week op de Emergency Room opzitten, waarbij het hoogtepunt toch wel gaasjes vouwen was en heel veel zitten niks doen! Later in de week mocht ik m’n eerste infuusje prikken en medicijnen klaar maken! Er zit vooruitgang in

Dit weekend zijn we naar Fiema monkeys geweest en Kintampo Waterfalls!
Een gehobbel van ongeveer twee uur over stoffige, rode zandwegen met kuilen, bergen, heuvels, gaten en meer. We waren al vies voordat we er waren! Onderweg veel armoede gezien.. hutjes van klei of bij elkaar geraapt hout. Heel anders dan hier in duayaw nkwanta waar de taxi’s je om de oren vliegen en er overal naar iedereen getoeterd wordt.

Aangekomen bij Fiema monkeys kregen we een rondleiding door het bos. We kregen wat banaantjes mee waar de aapjes al snel op af kwamen. Je kunt ze dan zo uit je hand laten eten. Erg leuk!
Onderweg naar de Kintampo Waterfalls heeft de taxichauffeur een hond vermoord.. Zomaar aangereden pats boem dood en doorrijden. Nog wel even gestopt om te kijken of de auto niet meer mankeert dan het al deed!
De waterfalls waren wel erg mooi om te zien! Hier hebben we een tijdje rond gelopen en wat verkoeling gekregen.

Op de terugweg mochten we zelf ook nog even in de taxi rijden! Al scheurend door Ghana en keihard naar alles toeteren kwamen we weer terug in ons eigen huisje waar we eerst maar eens flink onder de koude douche zijn gesprongen!

Alles is dus wel een beetje anders hier.. Het begint steeds meer te wennen! We zien veel mooie, leuke, maar ook heftige dingen hier, maar gelukkig hebben we elkaar!

• 02 Maart 2014 - 00:10

Daphne:

Leuk leuk. Voor jou wel fijn dat ze niet zo van de tijd zijn

• 02 Maart 2014 - 00:30

Joanne:

Fijn dat je al begint te wennen, wat een avonturen al! :) Wel bizar dat je in twee weken al heftige en aparte dingen meemaakt. Succes daar en maar proberen de heftige dingen los te laten, niet te veel over nadenken ;)
    Xx Joanne

• 02 Maart 2014 - 00:33

Pa:

Hey Suus Mooi verhaal zou zo wel willen kijken hoe het daar is lijkt me hardstikke leuk, geniet er maar van, doe je er nog een paar foto's bij , dan hebben we er ook nog wat beeld bij, doe Jacolien en Bettine de groeten dikke xxx

• 02 Maart 2014 - 00:38

Pa:

Foto's gezien hardstikke leuk

• 02 Maart 2014 - 04:01

Nander De Vries:

Hee schatje!!
    Leuke verhalen om te lezen!! Gelukkig begint het daar wat te wennen!!
    Hopelijk heb je daar een super tijd!! Hoop je snel weer even te zien op skype!!

Maak er een te gekke tijd van!!!

Dikke kus,

Nander

• 02 Maart 2014 - 09:10

Martijn:

Mooie verhalen en foto's Suus :) ik ben trots op je en ga zo door.

• 03 Maart 2014 - 04:33

Danielle:

Lekkere verhalen, tja, klinkt als Afrika.:-)
    Jullie zijn dapper om daar heen te gaan!
    Lijkt me lekker heftig alles te verwerken.
    Maar gelukkig heb je inderdaad elkaar ;-)
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen...

• 03 Maart 2014 - 13:46

Tante Janny:

Hallo Susanne,

Wat boeiend om je reisverslagen te lezen. Je schrijft erg leuk!
    Wat je meemaakt is heftig, maar je maakt gelukkig ook veel mooie dingen mee.
    Het is toch héél bijzonder, dat je in Afrika bent.

Liefs en tot de volgende keer!
    Tante Janny

• 03 Maart 2014 - 19:45

Marjan:

Hee Suusie,

Nooit geweten dat je zo goed kon schrijven, misschien maar schrijver worden? ;) Leuk hoor die verhalen en foto's! Fijn om te horen dat je het er zo naar je zin hebt :)
    Veel succes nog even op de spoed en gauw weer beter worden! <3
    Ik mis je.

Dikke kus,
    Marjan

• 09 Maart 2014 - 11:57

Jacquelien:

Haha, goeie Marjan. Ik bestel zeker een boek van je Suus ;)! Wat vroeg.. Om 7u kerken! Geniet ervan !! :) xx