Sharing is caring! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Susanne Geerts - WaarBenJij.nu Sharing is caring! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Susanne Geerts - WaarBenJij.nu

Sharing is caring!

Door: Susanne Geerts

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 April 2014 | Ghana, Tamale

Een begrip wat ik de laatste tijd veel heb gehoord. Hier deelt iedereen alles met elkaar. Door te delen zorg je voor elkaar. Bij deze wil ik mijn reis naar het noorden met jullie delen. Wat een bijzondere week..

Na mijn verjaardag gevierd te hebben hier in Ghana, wat best bijzonder is, stonden we die nacht netjes om 3.00 naast ons bedje. Klaar om onze vakantie te beginnen in Tamale, een grote stad in het noorden van Ghana waar 90% van de bevolking moslim is. Een lange rit in een een hutjemutje krappe bus met harde stoeltjes vol negers en drie blanke meiden. Daar blijft je bips ook niet soepel bij moet ik zeggen.

In Tamale hebben we drie leuke vrienden ontmoet die ons het een en ander konden laten zien in de omgeving. De kleine hutjes van klei waar op de harde grond wordt geslapen, de leerfabriek, de oudste boom en de typische Afrikaanse dans. Kriskras door het drukke verkeer achterop de scooter! Goh dan zit je toch wel echt in Afrika..

Zondag was het tijd om verder te reizen naar het Moleparc. Hier hebben we een jeep, wandel en kanosafari gedaan. De wandelsafari liep al gauw in het water. De regen kwam met bakken uit de lucht vallen, maar ondanks dat toch een olifant gespot.

Hier zouden we in eerste instantie drie dagen zouden verblijven, maar niets is zoals het loopt. Hier hebben we een jongen ontmoet die een weeshuis heeft overgenomen van z’n vader. Hier was de mogelijkheid om te overnachten op het dak van het weeshuis onder de sterrenhemel. Niet nadenken en gewoon doen, dus zo vertrokken we dinsdag naar een klein dorpje zes km verder, waar de kinderen ons om de hals vlogen met bolbuikjes en amper kleren aan. We hebben daar gegeten en gedanst met de kinderen tot ze op onze schoot in slaap vielen en het tijd was om te slapen.

Het beeld wat we voor ogen hadden, bleek natuurlijk voor geen meter te kloppen met de werkelijkheid. Het dak was niet van asfalt, had geen mooie balustrade en had zeker geen lekker comfortabel bed met een warme deken tegen de kou.
Daarvoor in de plaats kregen we een koud vochtig matras, waar de klamboe in je gezicht hing, waar je je maar hoefde om te draaien of je viel van het dak af, waar je maar beter gewoon samen op het dak kon piesen dan in het donker van die trap af te gaan en waar de moskee om vier uur een hard geluid produceert waardoor je nooit meer in slaap valt.

Maar de sterrenhemel bleef prachtig en ik kan wel zeggen dat het de meest memorabele en leukste nacht van de week is geweest.

Woensdag zijn we weer terug naar Tamale vertrokken om onze laatste dagen van de vakantie door te brengen. We hebben een uitstapje naar Bolga gemaakt om op krokodillen te zitten en de grens van Burkino Faso bezocht. Al met al een super vakantie, waarin we leuke mensen hebben ontmoet en het echte leven van Afrika hebben kunnen proeven.

Het is moeilijk om uit te leggen wat ik nou echt gezien en beleefd heb, maar ik hoop dat de foto’s toch een beetje een beeld kunnen geven.

• 06 April 2014 - 18:45

Pa:

Super mooi verhaal , lijkt me heel leuk wat jullie allemaal meemaken en doen,
    mooie broeken heel bijzonder,
    en nu weer stage werken dus, en volop genieten maar,
    liefs en de groeten xxx Pa

• 06 April 2014 - 23:40

Jacquelien :

Hee suus!

Wauw wat een belevenissen tijdens jullie vakantie!! Nu weer stage lopen. Daar ook wel weer een Beetje zin in??

Net de trouwkaarten verstuurd. Wel raar idee dat we jou naam daar niet op hoefden te zetten :( ;).

Liefs Jacq

• 07 April 2014 - 01:15

Joanne:

Wauw mooie bijzondere avonturen hé, echt super tof! :D
    Geniet nog meer van zulke bijzondere avonturen!
    Xx Joanne

• 13 April 2014 - 11:59

Hilly En Willem:

he Susanne,

Hoe is het daar?
    Het was hier leuk gisteravond , hebben we nog een 1 april grap gehoord :-)
    Groetjes,

hilly

• 16 April 2014 - 17:42

Marjan:

Hee Suusie,

Leuk verhaal weer :) tijd voor een nieuwe? hihi
    Gezellig weer even geskypt met je!!

Ik mis je wel giga hoor..

xxxxxxx je grote (eenzame) zus ;)

• 16 April 2014 - 17:43

Marjan:

Oja, en leuke foto's trouwens!!