Twee weken vliegen op de General Ward - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Susanne Geerts - WaarBenJij.nu Twee weken vliegen op de General Ward - Reisverslag uit Duayaw Nkwanta, Ghana van Susanne Geerts - WaarBenJij.nu

Twee weken vliegen op de General Ward

Door: Susanne Geerts

Blijf op de hoogte en volg Susanne

22 Maart 2014 | Ghana, Duayaw Nkwanta

De afgelopen twee weken heb ik op de General Ward gestaan. Dit is een afdeling waar 31 patiënten kunnen liggen in netjes naast elkaar gestalde krakkemikkige bedjes. De afdeling bestaat uit een mannen en een vrouwen zaal en daarnaast zijn er nog twee aparte kamertjes voor de complexere zorg.

‘S ochtends begin je de dag met de hele afdeling schoonmaken. Terwijl de rest nog half ligt te slapen mogen de studenten schoonmaken. Daarna wordt medicatie klaargemaakt en rondgedeeld. Vervolgens wordt er wondzorg gedaan. Dit had ik op de spoed nog niet zo meegemaakt. Met een scherm kan een deel van het bed worden afgeschermd en de rest van de patiënten kunnen gewoon meekijken. Er wordt weinig aandacht aan de patiënt gegeven wanneer die het uitgillen van de pijn.

De eerste week met Jacolien was erg gezellig! Dit is toch fijner dan alleen. Je hebt dan zelf ook iemand om mee te praten. Collega’s praten namelijk veel in het twi onderling en ook de overdrachten worden vooral in het twi gedaan met soms wat engels er door heen, dit maakt het onwijs lastig om alles goed te kunnen volgen.

Deze week mochten we ook meekijken met een operatie aan een liesbreuk. Terwijl de anesthesist een dutje deed konden wij er met de neus bovenop staan. En ach na deze operatie mochten we ook wel blijven voor de volgende. Dus toen we na de lunch pardoes in de verkeerde operatiekamer stonden mochten we getuige zijn van de geboorte van een mooi gezond meisje door middel van een keizersnede. Wat bijzonder om te zien!

De rest van de week hebben we weer veel mogen schoonmaken, medicatie opspuiten en toedienen, sterk ruikende wonden bekijken en uiteindelijk ook zelf verzorgen, van hot naar her lopen, en ook bloeddruk meten op de ouderwetse manier, mopjes verteld, galgje gedaan en een paar infusen mogen prikken. En hoe kun je dit nou beter leren dan het vooral veel te oefenen. Daarom mocht Jacolien twee infuusjes bij me oefenen. Volgende keer mag ik haar catheteriseren!:’)

In tegenstelling tot de Spoed, heb ik hier maar weinig gezeten. Ik werd veel naar de apotheek en het lab gestuurd om medicijnen te halen, folders te brengen, bloedzakken op te halen of pies weg te brengen. Was ik nog maar net terug of ik kon alweer gaan. Het houd je bezig.. Toch ook wel veel kunnen leren over verschillende ziektebeelden, wondzorg en medicijnen.

Volgende week zouden we op outreach gaan, maar wegens onduidelijke redenen wordt dit verplaatst naar een week in mei. Daarom heb ik volgende week vast een weekje op de orthopedie samen met Jacolien.

Liefs

• 22 Maart 2014 - 13:29

Daphne:

manusje van alles dus zo onderhand!

Kus

• 22 Maart 2014 - 17:27

Marjan:

Leuk verhaal weer Suusie! Zie nu alweer uit naar de volgende :) hihi

• 24 Maart 2014 - 22:18

Hilda :

Hoi Susanne,

Mooi om te lezen wat je zoal meemaakt.
    Een leuke schrijfstijl heb je.
    Fijn dat je het naar je zin hebt en wat een ervaring doe je op.
    Sommige dingen die je schrijft zijn heel herkenbaar.
    Bij deze willen wij je alvast van harte feliciteren met je verjaardag komende donderdag.
    Wij wensen je een gezellige en gezegende dag.

hartelijke groeten van Harm en Hilda

• 25 Maart 2014 - 15:44

Jacolien:

En nu twee dagen janken op de orthopedie afdeling :P

• 26 Maart 2014 - 20:39

Tante Janny:

Dag Susanne,

Ik vind het wel "stoer" van je, dat je dit allemaal doet.
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag toegewenst!
    Ook wel bijzonder om jarig te zijn in Afrika.

Liefs,
    Tante Janny

• 26 Maart 2014 - 20:54

Marjolein :

Hallo Susanne.

Ook ik hang aan je lippen heerlijk om je stage verhalen te lezen.
    Je schrijft gezellig en beeldend. En leuk dat je er ook foto's bijstuurt!
    Knap hoor dat je zo cool blijft onder alles wat je beleeft.
    Morgen vier je je verjaardag, Van Harte Gefeliciteerd en maak er een leuke dag van.

Groetjes van Bert en Marjolein..

• 26 Maart 2014 - 21:20

Pa:

Hoi Lieve Susanne

Morgen van harte gefeliciteerd met je 21" verjaardag, geniet ervan het is heel bijzonder om in Ghana je verjaardag te vieren, dit maak je een keer in je leven mee, trakteer de dames maar wij eten hier wel een gebakje enz. weer een mooi verhaal van jou en morgen even skypen, geniet van alles wat je ziet,

Groeten aan iedereen, dikke kus Pa en tot morgen slaap lekker

• 27 Maart 2014 - 10:03

Willem En Hilly:

Hoi Susanne,

van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag, maak er een mooie dag van.
    We zullen vanavond er wel even op proosten en gaan het nog een keer overdoen als je er weer bent.
    Geniet er nog maar van daar!

Groetjes, Willem Hilly Eelco en Nander